Türkiye’nin Avrupa'da İngiltere'nin ardından en fazla oyun şirketine sahip ülke olduğunu belirten Spyke Games CEO'su ve Kurucu Ortağı Rina Okur, Türk oyun şirketlerinin en başarısız olduğu coğrafyalardan birinin yine Türkiye olduğu söyledi.
Spyke Games CEO'su ve Kurucu Ortağı Rina Okur Şirinoğlu, CNBC-e'de yayımlanan Kazandıran Strateji'ye konuk oldu.
Türkiye'deki oyun şirketlerinin yaşadığı bazı zorluklara ve dünyadaki makroekonomik gelişmelerin şirketler üzerinde oluşturduğu etkiye değinen Şirinoğlu, önümüzdeki 12-24 ayda bazı zorlukların yaşanabileceğinin altını çizerek şunları söyledi:
"Türkiye aslında herkesin incelemekte olduğu hızlı büyüyen, çok hızlı şekilde değişebilen bir ekosistem. Bir startup'ın başarılı olabilmesi için yaşadığı gelişimde bir sürü önemli nokta var. İlk başta tohum yatırımı alıyor sonra Seri A, Seri B olarak devam ediyor. Türkiye'de bu yaşam döngüsünde çok fazla boşluk vardı. Yavaş yavaş bu boşluklar doluyor. Yatırımcıların ülkeye gelmesiyle birlikte erken aşamada bu boşlukları tamamladık. Tohum Öncesi, Tohum hatta Seri A'da birçok şirketin sıkıntı çekmeden kapitale ulaşabildiğini görüyoruz. Zorluk Seri A'dan sonra başlıyor.
Seri A'dan sonra şirketler belli bir olgunluğa ulaşmış oluyor. Yatırımcı da karlılık ve ciro gibi rakamlarla sabit parametlerle ilgilenmeye başlıyor. Bunları gerçekleştirmek bazıları için mümkün, bazıları için değil. Oyun alanında Türkiye'de bu parametreleri gerçekleştirme oranı yüksek ama dünyada makroekonomik olarak yaşanan daralmalardan, yurt dışı yatırımcı da yurt içi yatırımcı da etkilendi. O yüzden odak, büyüyenden ziyade karlılık odaklı sektörlere kaydı. Oyun ise ilk etapta karlılığa hemen ulaşamayan bir ürün gamına sahip olduğu için biraz zorlanıyor.
Küçük ekipli Türk oyun şirketleri önümüzdeki 12-24 ayda zorlanabilir.
Mobilde, özellikle İstanbul'un önem kazandığı bir oluşum gerçekleşti. Türkiye, Avrupa'da İngiltere'nin ardından en fazla oyun şirketine sahip ülke. İstanbul, Londra'yı takip ediyor. Sadece oyun şirketi olarak bakmamak lazım. Bu oyun şirketlerinin girişim sermayesine bakıldığında, Avrupa'da en fazla yatırım almış oyun şirketi Türkiye'de.
Türk oyun şirketlerinin en başarısız olduğu coğrafyalardan biri Türkiye. Biz Türk kullanıcısını çok iyi monitize edemiyoruz. Türk oyun şirketlerinin en başarılı olduğu ülke ise ABD.
Türk yatırımcılar, oyun sektörünün ne kadar büyük bir sektör olduğunu farkında ama bu farkındalığa biraz geç kaldılar. Peak'in bir tane bile Türk yatırımcısı yoktu. Peak satın alındıktan sonra Türkiye'deki cevherin hem Türk hem de yabancı yatırımcı farkına vardı."
Mobil oyun pazarı pandemi öncesinden daha büyük
Şirinoğlu, mobil oyun sektörünün 70-100 milyar dolarlık bir sektör olduğuna da dikkati çekerek şunları söyledi:
"10 sene önce oyun sektörü PC ve konsol oyunlarından ibaretti. Eski oyun şirketleri önce mobili önemsemedi. Onlar önemsemeyince daha küçük oyun şirketleri için büyük bir potansiyel oldu. Oyun sektörü içinde en hızlı büyüyen kısım mobil oyun. Büyüme devam ediyor. Pandemi döneminde çok hızlı büyüdü. Pandemi sonrası büyümesi yavaşladı ama hala pandemi öncesinden daha büyük."
Dünyada oyun ekosistemi müzik endüstrisinin 3 katı, sinema endüstrisinin 4 katı büyüklüğünde. Dünyada yaklaşık 5 milyar mobil cihaz kullanıcısı var. Bunların yaklaşık yüzde 50'si oyuncu, yüzde 38'i ise mobil oyunlar için para harcamış kişiler.
Şirinoğlu, yapay zekanın gelmesiyle özellikle analiz noktasında oyun sektöründe kolaylancak tüm işi de yapay zekaya bırakmadıklarına dikkat çekti. Yapay zeka kullanımıyla oyunda kullanıcıya özel eklemeler yapılabildiğini belirten Şirinoğlu, yapılan büyük data analizinin önemine de vurgu yaptı.